20100727 tisdag ♥ Kolmården ♥

I natt drömde både jag och Jonas att vi fick ett till barn. Undra vad det kan betyda?
Visst vore det mysigt med en stor familj, mina graviditeter har dock inte varit så mysiga. En till och jag blir nog koko.
Men om någon annan kan gå med på att ruva ägget blir jag gärna mamma igen. Vad tror ni om en liten Adam Zion eller Nova Marley?

Vakna och pigga(?) gjorde vi oss redo för en dag på Kolmården. Enligt SMHI skulle det vara mulet i de trakterna så vi klädde oss i långärmat och jeans och jag packade extra tjocktröjor och jackor. Framme vid Kolmården möttes vi dock av strålande solsken och vi var alla redan genomsvettiga innan vi ens hunnit ställa oss i biljettkön. Kön ja, det var just det, vi var ju inte direkt de enda som fått för oss att åka hit idag. Vår breda dubbelvagn och all vår packning gjorde det ju inte direkt lättare heller. Men det var bara att trängas som alla andra.
”Folk med barnvagn kör ju som idioter!” hörde jag en snubbe muttra.
”Att folk som inte har barnvagn inte kan visa lite hänsyn!” sa Jonas två sekunder senare.
Ja, det är väl så, det är inte alltid så lätt att se saker från någon annans perspektiv.
Helt obekymrad över dessa faktorer var i alla fall Anton som var glad och taggad över att få se björnar och tigrar.
Vi började med en sväng förbi Bamses värld där Anton duktigt höll mig i handen och kikade in i de olika husen. Sedan gick vi vidare mot björnarna och Anton traskade glatt på och stod fint och tittade en stund. Det här var ju bara för bra för att vara sant tänkte jag.
Tänk aldrig så!
För som om jag jinxat honom blev han som förbytt, som en apa på zoo passande nog! Han skulle hoppa och klättra och göra djurläten högt och om och om igen.
Jag såg på Jonas spända min att han tyckte att det var en aning enerverande, men som den superpappa han är löste han istället problemet genom att låta Anton rida på hans axlar.
Summan av kardemumman blev i alla fall en varm, intensiv men ganska rolig dag!

























"Titta Nemo!"


Mammas älsklingar!




Vilken tur att vi sprat det bästa till sist - leopard stingrockorna.


De här två blev snabbt Antons "kompisar" och fick mest uppmärksamhet av alla djur på zoo.


Så fort vi satt oss i bilen för att åka hem började Tilde gallskrika. Helt olikt henne fortsatte hon sedan otröstligt i 45min, en lång tid i en bil. Vi stannade så jag fick hoppa bak och jag prövade med allt, nappen, flaska och vaggvisor. Nej, nej, nej. Anton tyckte synd om henne.
”Här lillasyster låna!” sa Anton och räckte henne sin nya gossedjurs tiger som han fått från Tiger world.
Tilde sluta genast att gråta och tittade storögt in i tigerns glansiga plastögon. Sedan högg hon tag i tigerns morrhår och drog den till sig i en omfamning.
Här har vi gått och köpt små gossedjurs kaniner till henne, men det är klart att tigern är hennes totemdjur! Brorsans är ju lejon och självklart vill hon spela i samma liga.
”Vad heter tigern?” frågade jag Anton.
”Lasse?” föreslog pappa.
”Nej, Ricco!” sa Anton.
Tilde jollrade nöjt och slickade på tigernosen vilket fick Anton att börja gapskratta.
”Tilde pussar Ricco!” jublade han.
RSS 2.0