110618 lördag ♥ Tilde Noelle's Namngivning ♥

Skrivet ur huvudpersonens perspektiv…


Min Namngivning
 

Oj, vad mina festfixare hade oroat sig för vädret i och med att Namnceremonin skulle hållas i mormor och morfars trädgård – någon annans stans skulle vi inte få plats!

För att gardera sig mot regn och kyla köptes det partytält och laddades upp med filtar in i det sista.

 

Men då klockan var två på lördagen och gästerna började anlända sken solen mot alla odds.

Mamma och pappa tog emot dem och bjöd på en välkomstdrink.


 


Medan gästerna sedan tog plats i trädgården försökte jag mig på att cykla på mammas gamla trehjuling iklädd en knallrosa ballerinakjol och guldskor.



Då nästan alla femtio inbjudna var på plats välkomnade morfar dem välkomna och drog lite ordningsregler. Inget spring med höga klackar på damerna på deras nylagda vardagsrumsgolv och inget pink i buskarna på tomten för herrarna.  

 

Då det var sagt dukades två sorters smörgårdstårta fram och pannkaka till kidsen.

 


Jag var inte så värst hungrig då pappa matat mig innan kalaset började, men brorsan, och sysslingarna Albin, Oskar, Smilla och Henny högg glatt in.



Min stol som dekorerats med rosa älvvingar och girlanger hade jag därför inget intresse av att sitta i och efter två minuter fick syssling Oskar istället ta över min plats.



Ceremonin
Då all fått i sig lite mat och dryck var det dags för själva namnceremonin.



Pappa började med att berätta hur speciell jag är för honom och mamma. Att det var svårt att tänka sig efter första barnet att man skulle ha plats i hjärtat för att älska ett till barn lika mycket. Men med mig var det lätt, menade pappa, då jag helt enkelt är oemotståndlig och, citat; ”Bäst!”



Mamma som redan var nära att börja gråta tog sedan över och berättade hur jag fått mitt namn. Att då jag låg i magen inte var någon självklar Tilde, utan att de funderade både över Ella, Nova och Lea. Fast Lea Löf klingade tydligen inget bra tyckte det. När jag sedan tittade ut var det också klart att jag inte var någon ljuv liten Nova eller Ella, utan en go troll Tilde. Istället slog de ihop favoritnamnen Nova och Ella till Noelle. Vilket också var väldigt passande då Noelle betyder jul på franska och det i stort sett bara varit en ändå lång vinter under hela den tiden de väntade mig.

Mamma berättade också att de som fått hedersuppgiften att bli mina Gudföräldrar var samma snyggingar som redan tagit brorsan under sina vingar.



Gudfar Victor.


Jag och Gudmor Angie.
 


Gudfar Victor, pappas brorsa med motiveringen att han är en bra förebild och Gudmor Angelica som, för att citera mamma ”som i motsats till Gudfar, för att fungera som ett varande exempel”. Vilket självklart är ett skämt då hon är både mamma och pappas absolut bästa tjejkompis och trognaste vän.



Välkommen till familjen
Själva välkomnandet in i familjen stod farmor och mormor för, som representerade papps respektive mammas sida av familjen.

Först höjde farmor upp mig i skyn och gav mig en stor puss följt av dessa fina ord;

 

”Liten Tilde söt och go,

men hon kan busa må ni tro

Kom till oss Majs första da’

av hennes leende blir man så gla’

Du och Anton vilket kärt syskonpar

jag kommer älska Er i alla mina dar!”

 

Sedan tog mormor mig i sin famn lika kärt och uttryckte sin kärlek i form av att spela upp Kärlekssången av Sarah Dawn Finer:

 

”Var inte rädd, jag går bredvid dig.
Kom ta min hand, jag håller i dig.
Här i min famn, kan du våga tro.
Sänk dina murar, jag ger dig ro.

För att jag älskar dig, så som du är
och jag vill ge dig allting jag har.
Låt mig få bära dig när du är svag,
för du betyder allting för mig.
Var inte rädd, jag går bredvid dig.

Nu är jag din och nu kan jag andas.
Här blir jag kvar, för här vill jag stanna.
Se på oss nu, livet är vårt.
Ser du den framtid som vi, vi kommer få.

För att jag älskar dig, så som du är
och jag vill ge dig allting jag har
och låt mig få bära dig när du är svag,
för du betyder allting för mig.

Ja, jag ska älska dig så som du är
och jag vill ge dig allting jag har.
Så låt mig få bära dig när hoppet sviker.
Du betyder allt för mig.
Var inte rädd, jag står bredvid dig
för du betyder allt för mig.”

 


Kompad av morfar och Henke framförde sedan farfar min alldeles egna sång som han både skrivit text och musik till.

Tildes sång
Text och musik: farfar Roffe

 

Tilde, lilla söta rara Tilde

Du är väl ingen busig tjej

Du som så milde´

 

Tilde, lilla söta rara Tilde

Du har svårt att sova, går bättre

när ”ninen” kommer till de´

 

Men vad gör Du varje natt

när mamma visst kan hålla sig för skratt

När du stämmer upp ett litet tjut

Tänk att mamma Din kan stå ut

När hon nästan drabbas utav fnatt

Får aldrig sova en hel natt

Nu får det ändå vara slut

Med nätter utav Dina pip och tjut

 

Tilde, lilla söta rara Tilde

Du har svårt att sova, går bättre

när ”ninen” kommer till de´

 

Tilde, lilla söta rara Tilde

Du iakttar ’en. Vad är det

som rör sig i ditt sinne

 

Jag undrar vad Du tänker på

När du tittar på mig så

Du avslöjar inte en min

Å jag längtar så att få ett flin

För när leendet Ditt spricker opp

Ja, då känns livet helt på topp

Då har jag fått klart att bli din vän

Å vi kan leka lite sen

 

Tilde, lilla söta rara Tilde

Du iakttar ’en. Vad är det

som rör sig i ditt sinne

 

Tilde, T-I-L-D-E, tilde

Jag tror och jag nästan vet

att pappa din är Din första ”kille”

 

Du heter ju också Noelle

Bra namn på nån som är så snäll

Du är ett riktigt litet charmtroll

precis som storebror Anton

Stackars pappa när Du en gång blir stor

och har hittat en annan kis, jag tror

att han svårt förstå just den kväll

att någon annan har vunnit hans Noelle

Tilde, T-I-L-D-E, tilde

Jag tror och jag nästan vet

att pappa din är Din första ”kille”

 

Tilde, Ditt namn ja det e´ Tilde

Stammar från styrka och strid

Men du är väl ingen vilde

 

Då all uppståndelse kan göra en ganska trött och jag dessutom gillar att vara motsägelsefull passade jag på att somna in på mormors arm just som farfar sjöng versen ”Tilde, lilla söta rara Tilde, du har svårt att sova…”

 

Därefter följde sånghyllningarna, och nu var det mormor som överraskat med att även hon dikta ihop en text om mig till tonerna av Harry Belafintes ”Matilda”.



Tilde Noelle
Text: mormor Inga

Melodi: ”Matilda” av Harry Belafonte

 

Refr.

Vår Tilde! Vår Tilde! Vår Tilde

Noelle ska du heta

det blev inte Greta

- En gång till!

 

1:a maj i fjol kom hon ut

mamma Fia var ganska slut

för vår Tilde hon var en vilde

i magen på Fia

- Everybody!

 

Refr.

Vår Tilde! Vår Tilde! Vår Tilde

Noelle ska du heta

det blev inte Greta

- En gång till!

 

Anton är tildes favorit

där Anton är så ska hon dit

vår Tilde kan låta som bilar

och flygplan som ylar

- Allihopa!

 

Precis som sin mor

Tilde älskar skor

hon har minst 20 par jag tror

Vår Tilde hon gillar att svänga

till pappa Jonas Reggae dänga

 

Ref

Vår Tilde! Vår Tilde! Vår Tilde

Noelle ska du heta

det blev inte Greta

- En gång till!

 

Tilde älskar all slags mat

även den som ej är på fat

i munnen hon stopar oliver

å i maten sen kliver

- Allihopa!

 

Ref

Vår Tilde! Vår Tilde! Vår Tilde

Noelle ska du heta

det blev inte Greta

- En gång till!

 

Tilde Noelle du är go och snäll

Sällan från dig hörs något gnäll

Du milde vilde Tilde

Vi älskar dig alla!

 

Medan jag fortsatte sussa sött började mamma med hjälp av sysslingarna att öppna den stora hög av paket som jag skämts bort med.

Massor av söta och påhittiga leksaker, kläder och smycken i mängder!

 

Vilken dag!

Tack snälla alla Ni som kom och förgyllde den med Er närvaro, kärlek och gåvor!!

 

Massa pussar och kramar

Tilde Noelle


Små söta ord
Postat av: Amanda

Ser ut att ha varit en jätte fin ceremoni!

2011-06-23 @ 10:35:53
Postat av: Mia

Jättefint allting! Måste kanske härma barnstolen som blev såååå otroligt söt med vingarna!



Kram Mia

2011-07-04 @ 21:52:04
URL: http://miahelen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0