100819 torsdag ♥ Lite logik i mammas pedagogik ♥

När det gäller att få Anton att göra tråkiga måsten, som äta, sova, borsta tänderna och tvätta sig, så försöker jag vara påhittig. Men oftast slår det bakut.

Anton vill inte äta
Mamma går och köper roliga bestick i tron om att kunna ta babyversionen av ”bilen vill parkera i garaget” till en högre nivå.

Påföljder, matstänk över tak och vägg då bilgaffeln och traktorskeden gasat genom tallriken med köttbullar och makaroner, slirat genom lite ketchup och kraschlandat i mjölkglaset.
Upplösning, pappa hämtar trasa och rengöringsmedlen medan han kastar onda blickar mot mor och son.

Anton vill inte borsta tänderna
Mamma
går och köper en batteridriven Spiderman tandborste med förhoppningar att Anton ska bli lika fascinerad av denna som han är av Jonas eltandborste.

Påföljder, tandborsten älskas intensivt i flera timmar och får hänga med på allt och borsta både det enda och det andra. Det vill säga tills kvällen kommer och det faktiskt är dags att borsta tänderna, då batterierna ger upp och dör. Så var det slut på det roliga.
Upplösning, pappa får dela sin tandborste med Anton (då unga herrn nu prompt bara vill borsta med en som låter) medan pappa kastar onda blickar mot mor och son.

Anton vill inte tvätta sig
Det är absolut inget problem att få Anton att hoppa i badet, protesten kommer då det är dags att tvåla in sig.
Mamma går därför och köper tvålar i dyra förpackningar föreställande Blixten, Shrek och andra favoriter i tron att detta ska locka till roligare rengöring.

Påföljder, en obevakad sekund töms hela tvålen i badkaret och fyller därmed det, samt resterande del av badrummet, med skum.



Upplösning, pappa
får offra sig själv och sin handuk till att torka badrumsgolvet medan han kastar onda blickar mot mor och son.

Ibland vore det kanske bättre att vara konsekvent som Jonas och köra med den gamla klassikern;
”Nu gör du som jag säger!”
Men jag antar att jag är för mycket barn själv att jag inte riktigt platsar för den typen av roll.
Så jag får nog räkna med en hel del onda blickar framöver också…


Små söta ord

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0