♥ Anton Kingstons namngivning ♥

Mormor Inga påpekade för ett tag sedan att jag i mitt inlägg ”Family theme song” hade glömt att skriva med sången som hon, morfar och farfar sjöng på Antons namngivning.
Crosby Stills Nash Young - “Teach Your Children”.
Jag har faktiskt inte bara texten till den sången och utan hela den dagen med bilder sparat i ett Word-dokument till Anton (hade ju inte bloggen då). Men självklart kan jag lägga in det som en post på bloggen, låter det bra mormor?

Så här kommer det. Minns ni också dagen såhär?
Texten är skriven ur Antons perspektiv…

20080816
ANTON KINGSTONS NAMNGIVNIN
Min namngivning firade vi i mormor och morfars trädgård lördagen den 16:e augusti 2008. I och med att det var ett femtiotal inbjudna gäster som skulle komma hade vi dukat både på verandan och uti ett partytält på gräsmattan. Temat för dagen var såklart jag – Anton Kingston!
Så allt var dekorerat därefter. Foton hängde från girlanger över borden tillsammans med ballonger med mitt namn på. På borden låg dukar som jag några dagar innan hade lämnat mina fotavtryck på i limegrönt och blått. På dem stod vaser med blommor i samma färger. Och bäst av allt, hade vi limegröna godiskrokodiler utspridda här och där.
Så det var bara att ta en tugga ifall man skulle bli sugen.

         

Vi hoppade självklart på fint väder eftersom vi skulle vara utomhus. Men för säkerhetsskull lagt ut filtar ifall någon skulle frysa.
Klockan två började gästerna anlända. Morfar och farfar tog emot dem, iklädda kostym, solglasögon och varsin bricka (handgjorda av pappa) som förklarade att de var ordningsvakter på det här stället.





Gästerna var sedan tvungna att bli avprickade från gästlistan och svara på en del frågor innan de var välkomna in. På skoj hade vi planerat att gudmor Angelica skulle vara portad. Vilket illustrerades med en bild med texten ”banned”. Men på något sätt lyckades hon lura ordningsvakterna och kunde komma in.

CLUB ANTON
När gästerna väl var inne på Club Anton, fick de en välkomstdrink som bestod av mormors hemlagade vinbärssaft. Den smakade lika gott som den luktade och tyvärr lockade den till sig några oinbjudna gäster – getingar!
Som tur var hade pappa förutspått detta och gjort några ”getingfällor” som vi placerat runtom i trädgården.



När jag fick syn på min syssling Albin som är ett år äldre blev jag alldeles till mig och sprang på vingliga ben rakt i famnen på honom. Jag hade nämligen smygtränat och tagit mina allra första steg på egen hand bara några dagar innan.







CERMONIN
När alla hälsat på varandra och slagit sig ned hälsades de välkomna av pappa. Han berättade att jag var det bästa han och mamma vet och att den här festen var en hyllning till mig och ett välkomnande till familjen.
Han förklarade sedan att namnet Anton betyder ”den oersättlige” och det är precis det jag är!
Medan namnet Kingston fick jag, för att citera pappa; ”För att det är så jävla ball, precis som han är!”





GUDMOR OCH GUDFAR
Efter pappas tal tog mamma över och berättade vilka mina gudföräldrar är och varför just de blev utvalda till denna hedersuppgift.

MIN GUDFAR är min farbror Victor Löf, ett val som var självklart. Men inte bara för att han är pappas bror utan för hans sätt att vara mot mig och även andra. En jätte bra förebild helt enkelt!

MIN GUDMOR är mammas och pappas bästa tjejkompis Angelica Sundqvist. När mamma och pappa väntade mig var hon den första de berättade det för, och hon belv överlycklig!
Det är egentligen tack vara henne som jag överhuvudtaget finns eftersom det var hon som presenterade mamma och pappa för varandra när de var 16år.

VÄLKOMMEN TILL FAMILJEN ANTON!
Själva välkomnandet till familjen stod mormor och farmor för. Som i varsin tur höjde upp mig mot himlen och välkomnade mig till mammas, respektive pappas släkt. Sedan avfyrade alla ett fyrfaldigt hurra för mig.



Morfar och farfar plockade sedan fram gitarrerna och spelade några fina sånger. Däribland ”Mitt lilla barn” efter mamma och pappas önskan, “Teach Your Children” och en överraskning i form av min alldeles egna sång som farfar skrivit.



MITT LILLA BARN
Ett barn ska jag ha när jag blir stor
Med smala ben och mjuka skor
Små vassa tänder och skära händer
Mage som en sockertopp
Och ljusbrunt hår precis rakt upp

Och jag ska köpa saker varje dag
Så många som mitt lilla barn vill ha
Och skrika ska mitt lilla barn få göra
För skrik tycker jag om att höra
Och bråka hela dagarna
Skrämma kor i hagarna

Men ska jag säga
Akta dej för eld och djupa vatten
Spring aldrig aldrig bort från mig
I den svarta natten

Ett barn ska jag ha när jag blir stor
Med smala ben och mjuka skor
Små vassa tänder och skära händer
Mage som en sockertopp
Och ljusbrunt hår precis rakt upp

Och vi ska busa mycket varje dag
Mitt eget lilla barn och jag
Och skrika som gorillor ska vi göra
Hoppa runt och skrämma folk
Ni ska få höra
Och vi ska bita dom i benen
Binda fast dom vid den stora stenen

Men ska jag säga
Akta dej för eld och djupa vatten
Spring aldrig aldrig bort från mig
I den svarta natten

Ett barn ska jag ha när jag blir stor
Med smala ben och mjuka skor
Små vassa tänder och skära händer
Mage som en sockertopp
Och ljusbrunt hår precis rakt upp

Och om mitt barn får ont i magen några gånger
Ska jag sjunga för det jättefina sånger
Och jag ska byta blöjor på mitt barn
Och sätta på små kläder
Och världens minsta gummistövlar
Ifall det blir dåligt väder

Men ska jag säga
Akta dej för eld och djupa vatten
Spring aldrig aldrig bort från mig
I den svarta natten



TEACH YOUR CHILDREN
You who are on the road
Must have a code that you can live by
And so become yourself
Because the past is just a good bye.

Teach your children well,
Their father's hell did slowly go by,
And feed them on your dreams
The one they picked, the one you'll know by.

Don't you ever ask them why, if they told you, you would cry,
So just look at them and sigh and know they love you.

And you, of tender years,
Can't know the fears that your elders grew by,
And so please help them with your youth,
They seek the truth before they can die.

Counter Melody To Above Verse:
Can you hear and do you care and
Cant you see we must be free to
Teach your children what you believe in.
Make a world that we can live in.

Teach your parents well,
Their children's hell will slowly go by,
And feed them on your dreams
The one they picked, the one you'll know by.

Don't you ever ask them why, if they told you, you would cry,
So just look at them and sigh and know they love you.



ANTON KINGSTONS SÅNG
Anton Kingston, det är det namn Du bär.
Anton Kingston, Du tio mån’ar är.
Anton Kingston, Du har din mor och far,
som kommer älska dig i alla sina dar.

När Du låg i mammas mage,
hon hade det inte lätt.
Mådde förskräckligt illa,
hade svårt att äta sig mätt.
Men så en dag i oktober
tvåtusensju tog det slut.
Det var den dag Du föddes,
då Du i världen titta ut.

Anton Kingston…

En dag i veckan med pappa,
då har ni en dag för er.
Då gör ni säker något grabbigt,
som att titta på TV.
Resten av veckan med mamma
har Du det också bra.
Då gör ni något annat kul
för hon är ju i dig så gla’.

Anton Kingston…

Nu har du tio mån’ars erfarenhet fått.
Innan Du lärde dig krypa
Du rest Dig med stödd och stått.
Du är så himla go’ och gla’.
Det är så härligt att du finns
och med Ditt goa leende
alla hjärtan vinns.



Jag tyckte att min sång var jätte bra och satt och gungade med i takt. Framförandet apploderades och här och var kunde man se folk torka en tår.

Därefter var det bara att hugga in på smörgårdstårtorna som dukats upp i köket. Medan gästerna valde mellan rostbiff eller laxtårta kunde de stanna till och titta på ett bildspel på TV:n som morfar satt ihop. Det bestående av mig, mina äventyr och mina nära och kära.

Till dessert kunde man få sig en kopp kaffe eller te med en god kaka.
Själv högg jag in på en godiskrokodil som jag fått tag ifrån bordet och som jag sedan erbjöd alla som gick förbi.



LITE TRÖTT
All uppståndelse kan emellertid göra en liten kille väldigt trött. Så medan mamma och pappa öppnade mina fina paket, passade jag på att ta en tupplur. Mamma frågade syssling Albin om han ville hjälpa till med paketen och det ville han. Men så fick han syn på en söt liten gossehund som låg på presentbordet och som han snabbt grabbade tag och sprang in med. Mamma sprang på höga klackar efter för att se vart han tog vägen. Hon hittade honom vid min säng, just som han ömt lade hunden intill mig där jag låg och sov. Söta syssling!
Albin hjälpte sedan duktigt till vid öppningen av de mängder av gåvor som återstod.



GÄSTBOKEN

”Anton, allt gott önskas dig!”

Gammelfarmor Kerstin

”Vågen, en sällskaplig, charmig vän. Uppskattar det sköna i livet. Lev väl!”
Gammelmoster Eva och Ulf

”All lycka på livets väg!”
Gammelmorfar Sven och Sylvia.

”Ett hjärtligt tack för en trevlig eftermiddag med mat och dryck och en trevlig stund med den nya familjemedlemmen. Önskar en lycklig fortsättning i livet!”
Gammelmormor Henny


”Tack Anton Kingston för att vi fick närvara på din namncermoni. Vi hoppas att få följa dig i livet. Puss och kram!”
Carina och Claes


”Anton , du är en stjärna! Ha det gott!”
Gammelmoster Eva. Lotta och Axel hälsar.


”Lycka till Anton!”
Gammelfarmor Yvonne, gammelmoster Lena, Rolf, Stefan och Thomas.  Jenny hälsar.


”Du är världens finaste kille. Vi älskar dig!”
Moster Maja och Henrik.


”Anton, världens underbaraste lillgrabb! Önskar dig all lycka i framtiden!”
Eva Broman


”Tack Anton Kingston för att vi fick närvara vid Din fina namngivning. Vi önskar Dig all lycka i framtiden!”
Gudmor Angelica, Danny och Magdalena. Johan hälsar.


”Världens finaste Anton! Tack för att vi fick närvara på denna soliga, roliga dag! Många kramar och lycka till!”
Cecilia, Andreas, Peter och Nina.


”Heja Anton! Heja Anton du är bäst! Vi gillar din namngivningsfest!”
Gammelmorbror Gunnar, Eva och Victor.


”Tusen tack Anton för att jag fick dela din dag som var solig och ljus,
som jag även önskar att ditt fortsatta liv blir. Många kramar!”

Gammelmoster Ulla


”Anton! Vi önskar dig all lycka i livet!”
Lena. Mikael, Madelene, Mia och Einar hälsar.


”Som stjärnor små på himlen blå, vi blinka mot varandra och så gör Du och jag min vän,
för kärleken, för kärleken emellan Dig och mig!”
Farmor Anka


”Anton din lilla bralla. Fan vad jag älskar dig!”
Farbror (gudfar) Victor


Anton, vilken tur vi har i livet att du föddes. Du är en riktig stjärna!”
Faster Anna


”Anton, du är guld!”
Farfar Roffe

”Du vår lilla Anton! Som solsken i våra hjärtan du är. Vår styrka är du och vår stora stolthet. Våra liv, genom din in i framtiden. Lycka till!”
Mormor Inga och morfar Anders

”Älskade Tonton! Tänk att just vi skulle få världens bästa unge! Min solstråle som gör min dag, varje dag! Extra stolt blir man när du malligt struttade omkring, log och var på strålande humör hela dagen. Du är mitt hjärta, älskar dig!”
Din mamma



”Hej Anton Kingston! Nu har du äntligen fått ditt namn på riktigt!
Du är det bästa i mitt liv och min ängel. Älskar dig din lilla prutt (två gånger bajsade du idag).”

Din pappa
Jonas den allsmäktige. 


















Små söta ord

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0